Niezbędne przeglądy układu klimatyzacji

Koniec czerwca i początek lipca to ostatni dzwonek dla wszystkich tych, którzy jak dotąd nie zdążyli jeszcze zatroszczyć się o klimatyzację w swoim aucie. Kto nie skorzysta z tej szansy, musi liczyć się z tym, że wraz z pierwszą poważną falą upałów będzie musiał ustawić się w bardzo długiej kolejce do warsztatu wraz z podobnymi mu spóźnialskimi.

Klimatyzacja nie ta, co kiedyś

Jeszcze nie tak dawno temu klimatyzacja uznawana była za układ praktycznie bezosbługowy. Większość kierowców w ogóle nie poświęcała mu najmniejszej nawet uwagi. Co więcej, nawet sami producenci aut nie umieszczali w instrukcji obsługi samochodu żadnych informacji o koniecznych przeglądach popularnej „klimy”. Ewentualne wizyty u mechanika związane z klimatyzacją zdarzały się sporadycznie i wynikały niemal wyłącznie z awarii powstałej na skutek wady konstrukcyjnej lub niewłaściwej eksploatacji. Niestety, czasy te minęły bezpowrotnie. A wszystko za sprawą wprowadzenia obowiązku używania nowego, ekologicznego czynnika chłodniczego o symbolu R134a w miejsce tradycyjnego freonu.

Osuszacz klimatyzacji

Osuszacz klimatyzacji

Dziś regularne przeglądy układu klimatyzacji to konieczność. Czynnik chłodniczy R134a okazał się substancją niezwykle wprost lotną, przez co nawet najmniejsza nieszczelność „klimy” oznacza bardzo szybki jego ubytek. Ale to nie wszystko. Czynnik R134a potrafi ulatniać się nawet z całkowicie szczelnego układu. Szacuje się, że w przeciągu roku ubywa go średnio o 10-15 procent. Ubytki te, oczywiście, przekładają się na gorszą jakość chłodzenia oraz wzrost ryzyka awarii układu. Przede wszystkim chodzi tu o awarię kompresora, ponieważ czynnik chłodniczy, połączony z olejem, nie tylko chłodzi, ale również smaruje poszczególne elementy układu i jego niedostatek grozi m. in. zatarciem kompresora.

Okresowe przeglądy układu

W ramach corocznego przeglądu klimatyzacji (w przypadku samochodów kilkuletnich jest to wręcz obowiązkowe) należy przeprowadzić dokładne odgrzybianie całego układu za pomocą specjalnych preparatów chemicznych. Uzupełnianie znaczniejszych ubytków czynnika chłodniczego jest tu normą.

Nieco rzadziej, bo co 3 lata, warto oprócz tego wymienić osuszacz klimatyzacji, który odpowiada za absorbowanie wilgoci przenikającej do układu. Jest to bardzo ważne, ponieważ osuszacz klimatyzacji pełni w istocie niezwykle ważna rolę. Jeśli jego sprawność spadnie, woda krążąca w układzie m. in. poprzez korozję doprowadzi do skrócenia trwałości wielu elementów klimatyzacji.

Jeszcze większą uwagę należy przyłożyć do przeglądów klimatyzacji w samochodach powypadkowych. W ich przypadku układ ten zwykle ma już za sobą jakąś awarię, która mogła nawet pozostać niewykryta.

Comments are disabled for this post